La participación de los representantes legales en el acompañamiento de las tareas escolares y su incidencia en el desempeño académico de los estudiantes de educación básica media de la escuela Ranulfo A Rodríguez Marin en la ciudad de guayaquil periodo lectivo 2015-2016
Fecha
2016
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil Facultad de Filosofia, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
La familia es uno de los conceptos primordiales que se debe tomar
en cuenta durante todas las etapas de desarrollo y formación del niño, ya
que es uno de los primeros escenarios que se encarga de educar y
ofrecer acompañamiento, siendo de esta forma que el presente proyecto
educativo aborda la participación de los representantes legales en el
acompañamiento de las tareas escolares, con objeto de que el trabajo
investigativo pueda facilitar la comprensión de los padres sobre dicho
tema en la cual se planteen las dificultades o problemas que impidan la
integración de ellos en las diversas actividades escolares de sus hijos e
hijas, con la finalidad de buscar mejoramiento y lograr que el desempeño
académico del estudiante sea más eficiente. Durante la visita a la Escuela
Fiscal de Educación Básica “Ranulfo A. Rodríguez Marín”, se percató una
deficiente participación y acompañamiento por parte de los padres de
familia, motivo por el cual se analizó las diferentes causas y
consecuencias existentes en este ámbito escolar para la realización de
interrogantes las cuales serán respondidas en el marco teórico,
recalcando que las investigaciones realizadas con anterioridad sobre este
tema permitieron conocer la transcendencia de su estudio para emplear
de esta forma las metodologías adecuadas y obtener la información
deseada, estableciendo las pautas necesarias para el mejoramiento en
cuanto a la propuesta de talleres que enfatice la importancia de la
participación familiar en tareas escolares de los hijos, para que dichas
actividades a desarrollar mejoren el desempeño académico del
estudiante.
The family is one of the key concepts that must be taken into account during all stages of development and education of the child, as it is one of the first scenes in charge of educating and offering support, thus being that this draft education and the involvement of the legal representatives in accompanying homework, so that research work could facilitate the understanding of parents on the subject in which the difficulties or problems that prevent integration of them arising in the various school activities of their children, in order to seek improvements and make the student´s academic performance more efficient. During the visit to the Fical School of Basic Education “Ranulfo A. Rodríguez Marín” noticed poor participation and support from parents, why the different existing causes and consequences in this school environment was analyzed for the realization of questions which will be answered in the theoretical framework, stressing that previous research on this subject allowed to know the significance of his study to be used in this way appropriate methodologies and get the desired information, establishing the necessary guidelines for improvement in terms of the proposed workshops that emphasize the importance of family involvement in homework of children, to develop such activities improve student academic performance.
The family is one of the key concepts that must be taken into account during all stages of development and education of the child, as it is one of the first scenes in charge of educating and offering support, thus being that this draft education and the involvement of the legal representatives in accompanying homework, so that research work could facilitate the understanding of parents on the subject in which the difficulties or problems that prevent integration of them arising in the various school activities of their children, in order to seek improvements and make the student´s academic performance more efficient. During the visit to the Fical School of Basic Education “Ranulfo A. Rodríguez Marín” noticed poor participation and support from parents, why the different existing causes and consequences in this school environment was analyzed for the realization of questions which will be answered in the theoretical framework, stressing that previous research on this subject allowed to know the significance of his study to be used in this way appropriate methodologies and get the desired information, establishing the necessary guidelines for improvement in terms of the proposed workshops that emphasize the importance of family involvement in homework of children, to develop such activities improve student academic performance.
Descripción
PDF
Palabras clave
PARTICIPACIÓN FAMILIAR, ACOMPAÑAMIENTO, DESEMPEÑO ACADÉMICO