Evaluación de los procesos de crédito y cobranzas de la compañia Cablefut S.A.
Fecha
2016
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Editor
Universidad de Guayaquil Facultad de Ciencias Administrativas
Resumen
La compañía CABLEFUT S.A. de la ciudad de Guayaquil tiene como actividad principal
la comercialización de productos y servicios para las telecomunicaciones, campo en el cual
registra una alta participación en el mercado ecuatoriano. En las circunstancias actuales, la
compañía registra problemas de incremento de cartera vencida lo cual afecta a la liquidez
operativa, razón por la cual hemos efectuado un estudio de administración de procesos de
otorgamiento de crédito y ejecución de cobranzas, destinada a mejorar los ingresos de la
compañía. El estudio partió del diagnóstico del estado actual de los procesos de crédito y
cobranzas que ejecuta el personal del área de ventas de la empresa, así como de la
aplicación de encuestas a todos los colaboradores. La información obtenida y La revisión
de la parte teórica nos permitió conocer y comprender a profundidad los conceptos de
organización, concesión de crédito, cobranzas, liquidez y rentabilidad y diseñar la
presente propuesta que conlleva la organización de un área especializada de crédito y
cobranzas y la documentación de manuales de políticas y procedimientos para el proceso
de otorgamiento de crédito y para el proceso de cobranzas, con lo cual aspiramos
organizar de mejor manera la empresa, obtener superiores niveles de desempeño e
incremento de la liquidez. En el desarrollo del presente trabajo de investigación se
utilizaron tanto técnicas de investigación documental como técnicas de investigación de
campo a través de recolección o acopio de información mediante observación directa,
entrevistas y encuestas.
CABLEFUT S.A. is a Guayaquil's based company whose main activity is the marketing of products and telecommunications services, a field in which the company records a high share in the Ecuadorian market. At present time, the company shows impaired portfolio which affects operating liquidity, which is why we have made a study of the credit process management and the process off collections to improve the income of the company. El estudio partió del diagnóstico del estado actual de los procesos de crédito y cobranzas que ejecuta el personal del área de ventas de la empresa, así como de la aplicación de encuestas a todos los colaboradores. The study was based on the diagnosis of the current state of the credit and collections processes performed by the sales staff, as well as conducting surveys to all employees. The information obtained and the revision of the theoretical part allowed us to know and understand in depth the concepts of organization, granting credit, collections, liquidity and profitability and designing this proposal involved the organization of a specialized credit and collection area and the documentation manuals of policies and procedures for the process of granting credit and collection process, which we aspire to better organize the company, obtaining higher levels of performance and increased liquidity. In the development of this research both documentary research techniques and field research techniques were used through harvesting or gathering information by direct observation, interviews and surveys.
CABLEFUT S.A. is a Guayaquil's based company whose main activity is the marketing of products and telecommunications services, a field in which the company records a high share in the Ecuadorian market. At present time, the company shows impaired portfolio which affects operating liquidity, which is why we have made a study of the credit process management and the process off collections to improve the income of the company. El estudio partió del diagnóstico del estado actual de los procesos de crédito y cobranzas que ejecuta el personal del área de ventas de la empresa, así como de la aplicación de encuestas a todos los colaboradores. The study was based on the diagnosis of the current state of the credit and collections processes performed by the sales staff, as well as conducting surveys to all employees. The information obtained and the revision of the theoretical part allowed us to know and understand in depth the concepts of organization, granting credit, collections, liquidity and profitability and designing this proposal involved the organization of a specialized credit and collection area and the documentation manuals of policies and procedures for the process of granting credit and collection process, which we aspire to better organize the company, obtaining higher levels of performance and increased liquidity. In the development of this research both documentary research techniques and field research techniques were used through harvesting or gathering information by direct observation, interviews and surveys.
Descripción
Palabras clave
CRÉDITO COMERCIAL, COBRANZA, LIQUIDEZ, MANUALES