Influencias de las tic de software libre en la calidad de nivel cognitivo de los estudiantes de los décimos años de básica, de la escuela Cazadores de los Ríos, zona 6, distrito 01, provincia del Azuay, cantón Cuenca, parroquia Machángara, período lectivo 2015 - 2016
Archivos
Fecha
2017
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
La investigación busca conocer la influencia de las Tecnologías de
Información y Comunicación (TIC) en la educación, especialmente en la
calidad del nivel cognitivo de los estudiantes; para ello se aborda la
problemática cumpliendo los lineamientos requeridos desde diferentes
perspectivas: educación tradicional y constructivista. La nueva propuesta
pedagógica es que los estudiantes lleguen a un nivel óptimo de aprendizaje
utilizando las TIC, por la importancia de las transformaciones en el mundo en
los ámbitos social, económica y cultural. El acceso a recursos tecnológicos y
materiales didácticos, dentro del aula puede ofrecer un entorno mucho más
rico para el aprendizaje, optimizando el desarrollo cognitivo. El uso de las
TIC, ha roto barreras, en el que no hay límites para adquirir conocimientos y
sobre todo permite crear, procesar y compartir información; cabe resaltar que
el problema es el déficit de la utilización de la tecnología, dentro de los
establecimientos educativos. El campo de investigación fue extraer
antecedentes y compararlos con los actuales, que en cierta forma ya son
influenciados por el uso de la TIC; y, proyectarlos, hacia un cambio con la
utilización más adecuada, apegada a los lineamientos curriculares exigidos
por el Ministerio de Educación. La investigación se realizó con métodos y
técnicas de campo, en el lugar en que se ha detectado la problemática, el
cual determinó que los estudiantes sí están influenciados con el uso de las
TIC, dentro de los salones de clases, pero no existe la orientación correcta
para su utilización.
The research seeks to understand the influence of Technologies of Information and Communication (TIC) in education. Especially in the quality of the cognitive level of students; it addresses the problem satisfying the guidelines required from different perspectives: traditional and constructivist education. The new pedagogy proposal is for students to reach an optimal level of learning using TIC by the importance of the world changes in all: social, economic and cultural fields. Access to technological resources and teaching materials in the classroom can provide a richer environment for learning, optimizing cognitive development. The use of TIC has broken barriers in which there is no limits to acquire knowledge and above all to create, process and share information; it should be noted that the deficit problem is the use of technology in educational establishments. The field research was to extract records and compare to current records that somehow show that they are already influenced by the use of TIC and project them towards a change with more adequate use, linked to the curriculum guidelines required by the Ministry of Education. The research was conducted with methods and field techniques performed at the site, detecting the problem which determined that students are influenced by the use of TIC in classrooms, but there is no proper guidance for its use.
The research seeks to understand the influence of Technologies of Information and Communication (TIC) in education. Especially in the quality of the cognitive level of students; it addresses the problem satisfying the guidelines required from different perspectives: traditional and constructivist education. The new pedagogy proposal is for students to reach an optimal level of learning using TIC by the importance of the world changes in all: social, economic and cultural fields. Access to technological resources and teaching materials in the classroom can provide a richer environment for learning, optimizing cognitive development. The use of TIC has broken barriers in which there is no limits to acquire knowledge and above all to create, process and share information; it should be noted that the deficit problem is the use of technology in educational establishments. The field research was to extract records and compare to current records that somehow show that they are already influenced by the use of TIC and project them towards a change with more adequate use, linked to the curriculum guidelines required by the Ministry of Education. The research was conducted with methods and field techniques performed at the site, detecting the problem which determined that students are influenced by the use of TIC in classrooms, but there is no proper guidance for its use.
Descripción
PDF
Palabras clave
DESARROLLO COGNITIVO, GUÍA DIDÁCTICA, TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN (TIC)