Influencia de la pedagogía activa en los niveles cognitivos en los estudiantes del primero de bachillerato de la Unidad Educativa República de Venezuela, zona 8 distrito 3 provincia del Guayas cantón Guayaquil período 2016 - 2017.

Fecha
2018
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
La presente tesis trata sobre la necesidad de aplicar la Pedagogía Activa de los Niveles Cognitivos en los estudiantes del Primero de Bachillerato en la asignatura de Ofimática, de la Unidad Educativa República de Venezuela, para lo cual se realizó una investigación de tipo descriptiva, detallan las características del fenómeno en estudio, esto permitirá alcanzar el conocimiento necesario acerca de la situación conflicto, además también se aplicó la investigación bibliográfica que permitió recopilar información actualizada para el marco teórico con las definiciones de las variables de pedagogía activa y de nivel cognitivo. La Población está conformada por el director, docentes y los estudiantes a quienes se les aplico una encuesta. Como conclusión se determinó que docentes están de acuerdo en la implementación de una Guía Tutorial Interactiva, que va a beneficiar al rendimiento de los estudiantes. Como objetivo se plantea mejorar el aprendizaje e incrementar el nivel académico del estudiante.
This thesis deals with the need to apply the Active Pedagogy of the Cognitive Levels in the students of the First of Bachillerato in the subject of Office of the Venezuelan Educational Unit, zone 8, district 3, afternoon session, Guayaquil canton, province of the Guayas academic period 2016 - 2017, for which a descriptive research was carried out, because they detail the characteristics of the phenomenon under study, as it is and through it, this will allow to reach the necessary knowledge about the situation, activities and processes within the area to be investigated, in addition also the bibliographic research was applied that allowed to compile updated information for the theoretical framework with the definitions of the variables of active pedagogy and of cognitive level. The Population consists of the director, teachers and students enrolled in the academic year 2016 - 2017 who were given a survey in order to get to know the causes that originate the problem. In conclusion, it was determined that teachers agree on the implementation of an Interactive Tutorial Guide, which will benefit the performance of the students, in turn will allow to perform tasks in less time, this develops an optimal level of concentration in the student. Within the objectives of the proposal it is proposed to improve the teaching-learning process in the subject of Office Technology; and increase the academic level of students. In addition, it is carried out, to increase the academic performance of the students, it promotes the active participation, it implements didactic techniques that allow to improve the cognitive level. It is concluded that the teaching of computing will be improved through the creation of an Interactive CD in Flash.
Descripción
PDF
Palabras clave
PEDAGOGÍA ACTIVA, NIVEL COGNITIVO, GUÍA TUTORIAL INTERACTIVA
Citación