Incidencia de las técnicas de educación ambiental en el desempeño profesional de los estudiantes de la carrera de Desarrollo Comunitario Ambiental de la Facultad de Filosofia Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Guayaquil en el año 2013
Archivos
Fecha
2014
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad De Guayaquil: Facultad de Filosofia, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
El presente trabajo de investigación, desea mejorar el desempeño profesional de
los alumnos de la carrera de Desarrollo Comunitario Ambiental, proporcionando
un instrumento didáctico que incluye técnicas pedagógicas de educación para el
desarrollo sostenible, que orientará a los estudiantes en su trabajo de transmitir
concepciones medio ambientales a sus propios estudiantes, miembros
comunitarios, o saber dirigir con efectividad actividades empresariales en
relación al Medio ambiente. La propuesta es de suma importancia en la
educación superior tomando en cuenta que en la malla curricular de esta carrera
no existe la asignatura específica donde se trabajen estas técnicas; en relación
al Ecuador se hace énfasis en desarrollo sostenible en los niveles de
educación básica y media, pero no ocurre lo mismo en el nivel superior. En la
aplicación del “aprendizaje” de una Educación para el Desarrollo Sostenible se
produce en una amplia variedad de contextos sociales. Dicho aprendizaje no
sólo incluye lo que tiene lugar en el sistema educativo formal, sino que también
se extiende a la vida cotidiana y profesional (UNESCO, 2004). De este modo,
todas las personas pueden beneficiarse de la EDS, un objetivo coherente con la
visión del Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo
Sostenible. La documentación está claramente orientada a las experiencias de
EDS realizadas en escuelas y centros de educación media y superior, así como
en otras instituciones educativas (por ejemplo, centros de estudios de campo,
museos, parques nacionales, etc.). Se pretende optimizar el desarrollo
profesional de los estudiantes de la Facultad de Filosofía de la Universidad de
Guayaquil y que además sea la sociedad otro beneficiario para mejorar la
calidad de vida de todos en una comunidad.
This research work, wants to improve the student´s professional performance at Environmental Community Development´s career, providing a teaching tool that includes pedagogical techniques for sustainable development education, and will guide to university students in each job with environmental conceptions to teach their own students, community´s members, or to know how manage effectively business activities about the environment. The proposal has importance considering the non specific matter in the curriculum of university education where students work these techniques. In Ecuador it emphasizes on sustainable development at primary and secondary education levels but it doesn´t happen the same at the university level. When applying the "learning" education for Sustainable Development occur a wide variety of social contexts. This includes not only learning in a formal education system, also extends to daily and professional life (UNESCO, 2004). Thus, everyone can benefit from the EDS, a coherent goal vision of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development. Documentation is clearly focused on the experiences of EDS performed in schools and high schools and university education and other education institutions (eg, field study center, museums, national parks, etc.). It aims to optimize the professional development of the students of Philosophy´s Faculty at the University of Guayaquil and include another benefit to society and improve the quality life for everyone in a community.
This research work, wants to improve the student´s professional performance at Environmental Community Development´s career, providing a teaching tool that includes pedagogical techniques for sustainable development education, and will guide to university students in each job with environmental conceptions to teach their own students, community´s members, or to know how manage effectively business activities about the environment. The proposal has importance considering the non specific matter in the curriculum of university education where students work these techniques. In Ecuador it emphasizes on sustainable development at primary and secondary education levels but it doesn´t happen the same at the university level. When applying the "learning" education for Sustainable Development occur a wide variety of social contexts. This includes not only learning in a formal education system, also extends to daily and professional life (UNESCO, 2004). Thus, everyone can benefit from the EDS, a coherent goal vision of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development. Documentation is clearly focused on the experiences of EDS performed in schools and high schools and university education and other education institutions (eg, field study center, museums, national parks, etc.). It aims to optimize the professional development of the students of Philosophy´s Faculty at the University of Guayaquil and include another benefit to society and improve the quality life for everyone in a community.
Descripción
PDF
Palabras clave
EDUCACIÓN, MEDIO AMBIENTE, TÉCNICAS