Videojuegos de rol y alfabetización histórica en estudiantes de octavo año de educación general básica superior
Fecha
2019
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Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
La educación en ciencias sociales, es un proceso fundamental en la vida
del ser humano. El estudio pretende demostrar el aporte de los videojuegos
de rol en el proceso de alfabetización histórica en estudiantes de octavo
año de educación general básica de la Unidad Educativa “Vicente
Rocafuerte” de la ciudad de Guayaquil-Ecuador. El estudio tuvo un enfoque
cuali-cuantitativo, empleando metodologías bibliográficas, de campo, e
investigación acción. A través de la observación, encuestas y entrevistas,
se detectaron bajos niveles de alfabetización histórica y una natural
inclinación de los estudiantes hacia el uso de recursos tecnológicos, tales
como los videojuegos. Se propuso la implementación de un videojuego de
rol educativo para mejorar los niveles de alfabetización histórica. Los
resultados evidenciaron una mejoría en la percepción de los estudiantes
con respecto a la asignatura y sus niveles de conocimientos históricos
Education in social sciences is a fundamental process in the life of the human being. The study aims to demonstrate the contribution of role-playing videogames in the historical literacy process in eighth grade students of basic general education of the Educational Unit "Vicente Rocafuerte" of the city of Guayaquil-Ecuador. The study had a qualitative-quantitative approach, using bibliographic, field, and action research methodologies. Through observation, surveys and interviews, low levels of historical literacy were detected and a natural inclination of students towards the use of technological resources, such as video games. The implementation of an educational role-playing video game was proposed to improve historical literacy levels. The results showed an improvement in the perception of the students with respect to the subject and their levels of historical knowledge
Education in social sciences is a fundamental process in the life of the human being. The study aims to demonstrate the contribution of role-playing videogames in the historical literacy process in eighth grade students of basic general education of the Educational Unit "Vicente Rocafuerte" of the city of Guayaquil-Ecuador. The study had a qualitative-quantitative approach, using bibliographic, field, and action research methodologies. Through observation, surveys and interviews, low levels of historical literacy were detected and a natural inclination of students towards the use of technological resources, such as video games. The implementation of an educational role-playing video game was proposed to improve historical literacy levels. The results showed an improvement in the perception of the students with respect to the subject and their levels of historical knowledge
Descripción
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Palabras clave
ALFABETIZACION, RECURSOS DIDACTICOS, TECNOLOGIA
Citación
APA