La importancia de las rúbricas de evaluación en el proceso de aprendizaje del área de Lengua y Literatura
Archivos
Fecha
2019
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil: Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
El propósito de este proyecto de investigación es el de demostrar la
importancia de las rúbricas de evaluación en el proceso de aprendizaje
del área de Lengua y Literatura; obteniendo de la misma un sistema de
calificación más acertado, que nos permita conocer la realidad académica
de los estudiantes, mejorando de tal manera el proceso de aprendizaje en
los educandos de la Unidad Educativa Fiscal “Carlos Monteverde
Romero”. El proyecto está basado en una investigación de campo y
bibliográfica, a través de una investigación descriptiva con el método
inductivo–deductivo. El uso de este instrumento evaluativo, mejorará
significativamente las calificaciones estudiantiles, ya que con parámetros
establecidos con anterioridad, los educandos conocerán la forma cómo
serán evaluados; haciendo de esta manera el proceso académico más
valioso. Los resultados revelaron, en efecto, que la mayoría de los
docentes conocen sobre las rúbricas de evaluación; pero muy pocos la
utilizan.
The purpose of this research project is to demonstrate the importance of evaluation rubrics in the learning process of the Language and Literature area; obtaining from the same a more accurate rating system, which allows us to know the academic reality of the students, improving in such a way the learning process in the students of the Fiscal Education Unit "Carlos Monteverde Romero". The project is based on a field and bibliographical investigation, through a descriptive investigation with the inductive-deductive method. The use of this evaluative instrument will significantly improve the student's qualifications, since with previously established parameters, the students will know how they will be evaluated; thus making the academic process more valuable. The results revealed, in effect, that most teachers know about the evaluation rubrics; but very few use it.
The purpose of this research project is to demonstrate the importance of evaluation rubrics in the learning process of the Language and Literature area; obtaining from the same a more accurate rating system, which allows us to know the academic reality of the students, improving in such a way the learning process in the students of the Fiscal Education Unit "Carlos Monteverde Romero". The project is based on a field and bibliographical investigation, through a descriptive investigation with the inductive-deductive method. The use of this evaluative instrument will significantly improve the student's qualifications, since with previously established parameters, the students will know how they will be evaluated; thus making the academic process more valuable. The results revealed, in effect, that most teachers know about the evaluation rubrics; but very few use it.
Descripción
PDF
Palabras clave
RÚBRICAS DE EVALUACIÓN, PROCESO DE APRENDIZAJE, LENGUA Y LITERATURA