Gestión de calidad de la atención en salud en el Hospital León Becerra de la ciudad de Milagro
Fecha
2016
Autores
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Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Ciencias Médicas. Escuela de Graduados
Resumen
El creciente aumento de la demanda de atención médica especializada, la
notoria crisis de los servicios de salud que brinda el ministerio de salud y la baja
calidad de atención fue motivo para realizar este estudio y verificar puntos críticos en
el servicio de Ginecología y Obstetricia del Hospital León Becerra de la ciudad de
Milagro, apoyado en la investigación cualitativa, y método estudio de caso utilizando
las técnicas de la entrevista, observación directa y encuesta dirigida a usuarias en la
consulta externa y personal del equipo de salud, se planteó como objetivo realizar un
plan de mejoramiento integral de la calidad de atención en la consulta externa
Ginecología y Obstetricia del Hospital. Logrando como resultado el reconocimiento
del accionar externo e interno de la unidad, la aplicación de los principios éticos y
que la evaluación debe ser continua en todos los niveles gerenciales con participación
de usuarios externos e internos para ayudar a mejorar la calidad de los servicios de
salud. Se ejecutó una encuesta a 100 usuarios que acuden a la consulta externa de
Ginecología y Obstetricia del Hospital sobre la satisfacción de atención referente a
infraestructura, talento humano y equipamiento y se obtuvo que más de la mitad de
usuarias manifestó inconformidad en la calidad de atención que reciben por parte del
personal médico, enfermería y del personal administrativo
The growing demand for specialized medical care, the notorious crisis of health services provided by the Ministry of health and the low quality of care was reason to carry out this study and verify critical points in the service of Gynecology and obstetrics at the Hospital León Becerra of miracle city, supported in qualitative research and interview techniques , direct observation and survey addressed to users in the external consultation and staff of the health team, was raised as a goal make a plan of integral improvement of the quality of care in outpatient gynaecology and obstetrics Hospital. Achieving recognition to operate external and internal of the unit, as a result the application of ethical principles and evaluation should be continued at all management levels with participation of internal and external users to help improve the quality of health services. Ran a survey to 100 users who attend outpatient gynaecology and obstetrics at the Hospital over the satisfaction of care relating to infrastructure, human resources and equipment and obtained more than half of users expressed dissatisfaction in the quality of care they receive from the medical staff, nursing and administrative staff.
The growing demand for specialized medical care, the notorious crisis of health services provided by the Ministry of health and the low quality of care was reason to carry out this study and verify critical points in the service of Gynecology and obstetrics at the Hospital León Becerra of miracle city, supported in qualitative research and interview techniques , direct observation and survey addressed to users in the external consultation and staff of the health team, was raised as a goal make a plan of integral improvement of the quality of care in outpatient gynaecology and obstetrics Hospital. Achieving recognition to operate external and internal of the unit, as a result the application of ethical principles and evaluation should be continued at all management levels with participation of internal and external users to help improve the quality of health services. Ran a survey to 100 users who attend outpatient gynaecology and obstetrics at the Hospital over the satisfaction of care relating to infrastructure, human resources and equipment and obtained more than half of users expressed dissatisfaction in the quality of care they receive from the medical staff, nursing and administrative staff.
Descripción
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Palabras clave
Gestión de calidad, Calidad de la atención de salud, Satisfacción del paciente, Hospital Dr. León Becerra C. Milagro, Cantón Milagro, Ecuador