Use of intonation patterns to improve the spoken discourse

Fecha
2020-06
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
Intonation allows reflecting differences in the meaning, intentions, and emotions of the speaker. It also allows transmitting feelings and reactions through variations in the tone of voice. Within this context, this research, which was carried out at Unidad Educativa Fiscal Mixta Dr. Teodoro Alvarado in 2019, aimed to analyze bibliographic material related to the different intonation patterns and spoken discourse in order to define the variables of the study and design of a booklet with audiolingual exercises using intonation patterns. The design of this research was mixed. The types of research used were Basic, non-experimental, descriptive, and bibliographic. Three methods contributed to this study: Observation, documentary analysis, and systematic search. The techniques to collect information were observation, a survey, and a questionnaire. Data were analyzed quantitatively and qualitatively. This research process allowed to design an educational proposal that included theoretical and practical aspects of intonation so that students could practice them and produce them with the teacher or autonomously. It is recommended to explore the benefits of intonation from other perspectives, such as its impact on the meaning or attitude of the speaker
La entonación permite reflejar diferencias en el significado, las intenciones y las emociones del hablante. También permite transmitir sentimientos y reacciones por medio de variaciones en el tono de voz. Dentro de este contexto, esta investigación la cual se desarrolló en la Unidad Educativa Fiscal Mixta Dr. Teodoro Alvarado en el 2019 tuvo como objetivo analizar material bibliográfico relacionado con los diferentes patrones de entonación y el discurso hablado con el fin de definir las variables del estudio y diseñar un folleto con ejercicios audio linguales relacionados con la temática del estudio. El diseño de esta investigación fue mixto. Los tipos de investigación utilizado fueron: Básica, no experimental, descriptiva, y bibliográfica. Tres métodos contribuyeron a este estudio: Observación, análisis documental, y búsqueda sistemática. Las técnicas para recolectar fueron: observación, encuesta, cuestionario. Los datos se analizaron en forma cuantitativa y cualitativa. Este proceso investigativo permitió diseñar una propuesta educativa que incluyó aspectos teóricos y prácticos de la entonación con el fin de que los estudiantes pudieran practicarlos y producirlos con el docente o en forma autónoma. Se recomienda explorar los beneficios de la entonación desde otras perspectivas, como por ejemplo su incidencia en el significado o en la actitud del hablante
Descripción
PDF
Palabras clave
INTONATION, SPOKEN DISCOURSE, PHONOLOGY, ENGLISH TEACHING
Citación
APA