Diseño de un sistema de gestión de la calidad basado en la Norma ISO 9001- 2015 en la Empresa Sidermet S.A.
Fecha
2020-06-19
Autores
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Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Ingeniería Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial.
Resumen
El objetivo de esta investigación es diseñar un sistema de gestión de calidad basado en la
norma ISO 9001:2015 a partir del diagnóstico operacional para mejorar los procesos de
fabricación y montaje de la empresa SIDERMET S.A. Para el desarrollo del estudio se
utilizan las metodologías descriptiva, deductiva, documental, y el levantamiento de la
información se recurre a una entrevista, lista de verificación y a la observación, que permitan
elaborar un diagnóstico de la situación actual de la empresa en relación con la norma; como
también identificar el problema de la baja calidad que presenta la empresa en el proceso de
fabricación y montaje. Concluyendo podemos decir que la empresa presenta un
cumplimiento parcial del sistema de gestión de calidad, el mismo que se complementaría
con la propuesta de mejora a los procesos de fabricación y montaje, contribuyendo así a
aumentar la satisfacción de los clientes y generar ventajas competitivas.
The research aims to design a quality management system based on the ISO 9001: 2015 norm from the operational diagnostic to improve manufacture and assembly processes of SIDERMET S.A. company. To develop this work, Descriptive, Deductive and Documentary methodologies are used, while for collection of information, an interview, checklist and observation are used, allowing a diagnosis of the current situation of the company with respect to the norm; and in the same way to identify the problem of the low quality on manufacturing and assembly process within the company. Concluding, it can be said that the company presents partial fulfillment as to quality management system concerned, it would be complemented with manufacturing and assembly processes improvement proposal, allowing increasing customer satisfaction and competitive advantages.
The research aims to design a quality management system based on the ISO 9001: 2015 norm from the operational diagnostic to improve manufacture and assembly processes of SIDERMET S.A. company. To develop this work, Descriptive, Deductive and Documentary methodologies are used, while for collection of information, an interview, checklist and observation are used, allowing a diagnosis of the current situation of the company with respect to the norm; and in the same way to identify the problem of the low quality on manufacturing and assembly process within the company. Concluding, it can be said that the company presents partial fulfillment as to quality management system concerned, it would be complemented with manufacturing and assembly processes improvement proposal, allowing increasing customer satisfaction and competitive advantages.
Descripción
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Palabras clave
SISTEMAS INTEGRADOS DE GESTIÓN, FABRICACIÓN Y MONTAJE, SISTEMA DE GESTIÓN DE LA CALIDAD