Influence of information gap technique to enhance speaking skill

Fecha
2022-04
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
The main purpose of this research work is to determine the influence of Information Gap technique for the improvement ofspeaking skills of English language. The current study was applied to tenth grade of General Basic Education students of "José de la Cuadra y Vargas" educational institution. It was done based on a mixed method approach. As a result, data was gathered using research techniques and instruments such as a survey and interviews. For a better understanding, the data was examined and shown in tables and graphs. The results obtained from the surveys were the difficulties students face with oral production, lack of interest and the fears they have when practicing speaking activities. Through the interviews, it was verified that despite the English teacher's strategies and procedures, there were students who needed to improve their communicative skills. The necessity of improving speaking skills is reaffirmed by these findings. That is why it is critical to elaborate proper instructional material so that students can enhance their speaking skills. The elaboration of a booklet based on Information Gap activities was proposed to support both educators and students. On one hand, encourage learnersto participate in oral activities that improve their speaking skills. On the other hand, teachers benefit using it as a teaching tool. In this way, it is intended to improve the teaching-learning process for those who make up the educational field.
El propósito principal de este trabajo de investigación es determinar la influencia de la técnica de brecha de información para el mejoramiento de las habilidades orales del idioma inglés. El presente estudio se aplicó a estudiantes de décimo grado de Educación General Básica de la Institución Educativa “José de la Cuadra y Vargas”. Se hizo en base a un enfoque de método mixto. Como resultado, se recolectó información utilizando técnicas e instrumentos de investigación como encuestas y entrevistas. Para una mejor comprensión los datos fueron examinados y presentados en tablas y gráficos. Los resultados obtenidos de las encuestas fueron las dificultades que enfrentan los estudiantes en la producción oral, la falta de interés y los miedos que tienen al practicar actividades de habla. A través de la entrevista se verificó que a pesar de las estrategias y procedimientos que aplica el profesor de inglés, había estudiantes que necesitaban mejorar sus habilidades comunicativas. Estos hallazgos reafirman la necesidad de mejorar las habilidades orales. Por eso es fundamental elaborar material didáctico adecuado para que los estudiantes puedan mejorar sus habilidades orales. Se propuso la elaboración de un folleto basado en las actividades de brecha de información, ya que tiene como propósito ayudar tanto a los educadores como a los estudiantes. Por un lado, motivar a los educandos a participar en actividades orales a fin de que mejoren esta habilidad. Por otro lado, los docentes se benefician usando este material como herramienta didáctica. De esta manera, se pretende mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje de quienes conforman el campo educativo.
Descripción
PDF
Palabras clave
INFORMATION GAP TECHNIQUE, SPEAKING SKILLS, BOOKLET, IMPROVEMENT
Citación