Estrategias pedagógicas en el ámbito de desarrollo identidad y autonomía en niños de 4 a 5 años.
Archivos
Fecha
2021
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil - Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
En este proyecto se analizó la relevancia de aplicar estrategias
pedagógicas para favorecer el ámbito de desarrollo identidad y autonomía
en niños de 4 a 5 años. El objetivo fue diseñar un taller dirigido a docentes
de Inicial 2 pertenecientes a la Unidad Educativa Fiscal Ciudad de
Esmeraldas, cuenta con una población de 1.970 estudiantes, 56 docentes
y 1 directivo; los instrumentos utilizados para la recolección de datos fueron
la entrevista semiestructurada y la encuesta, dirigida específicamente a una
muestra intencional de cuatro docentes parvularias, dando como resultado
que se necesitaba fortalecer los conocimientos sobre las estrategias
pedagógicas, el rol, enfoque del docente, el desarrollo de la autonomía y
la construcción de la identidad. En base a estos análisis se propuso 4
sesiones de 4 horas, cuyo objetivo fue manifestar cuan prioritario es
potenciar la identidad y autonomía para así, lograr un óptimo desarrollo
integral en el infante.
In this project, the relevance of applying pedagogical strategies to favor the scope of identity development and autonomy in children aged 4 to 5 years was analyzed. The objective was to design a workshop aimed at teachers of Initial 2 belonging to the Fiscal Education Unit Ciudad de Esmeraldas, It has a population of 1.970 students, 56 teachers and 1 manager; The instruments used for data collection in these were the semi-structured interview and the survey, directed specifically to an intentional sample of four pre-school teachers, as a result, it was necessary to strengthen knowledge about pedagogical strategies, the role, focus of the teacher, the development of autonomy and construction of identify. Based on these analyzes, 4 sessions of 4 hours were proposed, the objective of which was to show how a priority is to enhance identify and autonomy in order to achieve optimal integral development in the infant.
In this project, the relevance of applying pedagogical strategies to favor the scope of identity development and autonomy in children aged 4 to 5 years was analyzed. The objective was to design a workshop aimed at teachers of Initial 2 belonging to the Fiscal Education Unit Ciudad de Esmeraldas, It has a population of 1.970 students, 56 teachers and 1 manager; The instruments used for data collection in these were the semi-structured interview and the survey, directed specifically to an intentional sample of four pre-school teachers, as a result, it was necessary to strengthen knowledge about pedagogical strategies, the role, focus of the teacher, the development of autonomy and construction of identify. Based on these analyzes, 4 sessions of 4 hours were proposed, the objective of which was to show how a priority is to enhance identify and autonomy in order to achieve optimal integral development in the infant.
Descripción
Palabras clave
ESTRATEGIAS PEDAGÓGICAS, IDENTIDAD, AUTONOMÍA, TALLERES PARA DOCENTES, PEDAGOGICAL STRATEGIES, IDENTITY, AUTONOMY, WORKSHOPS FOR TEACHERS
Citación
APA