Desarrollo afectivo en la inteligencia interpersonal en niños de 5 a 6 años.
Fecha
2022
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil - Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
La presente investigación desmuestra como el desarrollo afectivo ayuda a los niños en el
desarrollo optimo de su inteligencia interpersonal, enfrentando así los retos de la vida de
manera positiva evitando sentir la frustración, favoreciendo el conocimiento de sus
emociones, ayudando a expresarlas de manera efectiva y así, encontrar soluciones. Con el
objetivo de plantear como propuesta una guía para los docentes de la Escuela de Educación
Básica “Prof. Carlos Coello Icaza” se usó una metodología con enfoque cuali-cuantitativo
con el apoyo de encuestas a docentes y padres de familia, una entrevista a la directora del
plantel y la ficha de observacion aplicada a 40 niños entre 5-6 años, obteniendo como
resultados que la institución esta dipuesta a aceptar la propuesta; por lo que se concluye una
acojida por parte de los estudiantes, maestros y planteando como solución la Guía para
docentes “Juego y fortalezco mi inteligencia interpersonal”
The present investigation demonstrates how affective development helps children, based on interpersonal intelligence, face the challenges of life in a positive way and being an assistance to reduce or avoid the feeling of frustration, favoring the knowledge of emotions, helping to express them in a positive way. effectively and thus find solutions. With the aim of proposing as a proposal a guide for teachers of the School of Basic Education "Prof. Carlos Coello Icaza” used a methodology with a qualitative-quantitative approach with the support of surveys to the teacher and parents, an interview with the school director and an observation sheet for 40 children between 5-6 years of age, obtaining as results that the institution this depuetsa ah accept the proposal; Therefore, a welcome is concluded by the students, teachers and proposing as a solution the Guide for teachers "I play and strengthen my interpersonal intelligence"
The present investigation demonstrates how affective development helps children, based on interpersonal intelligence, face the challenges of life in a positive way and being an assistance to reduce or avoid the feeling of frustration, favoring the knowledge of emotions, helping to express them in a positive way. effectively and thus find solutions. With the aim of proposing as a proposal a guide for teachers of the School of Basic Education "Prof. Carlos Coello Icaza” used a methodology with a qualitative-quantitative approach with the support of surveys to the teacher and parents, an interview with the school director and an observation sheet for 40 children between 5-6 years of age, obtaining as results that the institution this depuetsa ah accept the proposal; Therefore, a welcome is concluded by the students, teachers and proposing as a solution the Guide for teachers "I play and strengthen my interpersonal intelligence"
Descripción
Palabras clave
AFECTIVO, INTERPERSONAL, DESARROLLO, INTELIGENCIA, PROPUESTA, AFFECTIVE, INTERPERSONAL, DEVELOPMENT, INTELLIGENCE, PROPOSAL
Citación
APA