Método fonético en la adquisición de la lecto-escritura en niños de 5 a 6 años.
Archivos
Fecha
2022
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil - Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
El siguiente proyecto de titulación, tiene como objetivo desarrollar las
habilidades del lenguaje a través del Método fonético, aplicándolo de
manera lúdica y divertida con el uso de materiales didácticos. La presente
investigación se realizó a través bibliográfico, de campo, exploratorio y
descriptivo. Utilizando un enfoque cualitativo-cuantitativo mediante
diversos métodos y herramientas de recolección de información cómo:
una lista de cotejo para los estudiantes, una encuesta aplicada a los
padres de familia y una entrevista realizada al rector y docente. En los
resultados obtenidos se evidencia que los niños/as siguen en proceso en
relación a la adquisición de la lectoescritura. Finalmente se diseñó una
guía del método fonético dirigía a los docente, con el propósito de inducir
al infante de cinco a seis años de edad de la Unidad Educativa, Liceo
Naval Guayaquil “Comandante Rafael Andrade Lalama” a la lectura y
escritura.
The following degree project aims to develop language skills through the phonetic method, applying it in a playful and fun way with the use of teaching materials. The present investigation was carried out through bibliographic, field, exploratory and descriptive. Using a qualitativequantitative approach through various methods and tools for collecting information such as: a checklist for students, a survey applied to parents and an interview with the principal and teacher. In the results obtained, it is evident that the children continue in the process in relation to the acquisition of literacy. Finally, a phonetic method guide was designed for teachers, with the purpose of inducing the infant from five to six years of age of the Unidad Educativa, Liceo Naval Guayaquil "Comandante Rafael Andrade Lalama" to reading and writing.
The following degree project aims to develop language skills through the phonetic method, applying it in a playful and fun way with the use of teaching materials. The present investigation was carried out through bibliographic, field, exploratory and descriptive. Using a qualitativequantitative approach through various methods and tools for collecting information such as: a checklist for students, a survey applied to parents and an interview with the principal and teacher. In the results obtained, it is evident that the children continue in the process in relation to the acquisition of literacy. Finally, a phonetic method guide was designed for teachers, with the purpose of inducing the infant from five to six years of age of the Unidad Educativa, Liceo Naval Guayaquil "Comandante Rafael Andrade Lalama" to reading and writing.
Descripción
Palabras clave
FONÉTICO, LECTOESCRITURA, INFANTE, APRENDIZAJE, PHONETIC, LITERACY, INFANT, LEARNING
Citación
APA