Viabilidad económica y financiera de crear una empresa de asesoría en contratación pública en Guayaquil
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Fecha
2016-10-17
Autores
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Editor
Universidad de Guayaquil Facultad de Ciencias Económicas
Resumen
La presente investigación tiene como objetivo general determinar la viabilidad para la creación de una empresa de asesoría para la contratación pública en la ciudad de Guayaquil, la cual se convertiría en una alternativa que permita a las empresas privadas contar con una asesoría eficiente para los procesos de intervención público-privado, con el fin de que éstas tengan la oportunidad de participar activamente en transacciones comerciales como la subasta inversa electrónica, licitación, cotización, entre otras, con el fin de que consideren como una opción viable, la realización de tratos con el Estado. La metodología aplicada para el estudio se basó en el método cuantitativo que contribuye al análisis de datos estadísticos con el fin de respaldar con datos numéricos las conclusiones que se encuentren. Además, los alcances de tipo descriptivo para determinar los factores más relevantes de la investigación mediante la descripción de los datos obtenidos sobre las compras públicas y la investigación de campo, obteniendo la información directamente desde el campo de acción, a través de técnicas como la encuesta. Luego de efectuar la investigación, se determinó que los proveedores no conocen a cabalidad los procesos a los que pueden aplicar, lo cual justificaría el que solo se sectoricen en uno de los muchos métodos de participación del sistema, pues solo conocen uno o dos procesos, además que esto se complementa con la afirmación de que la mayoría de empresas no reciben asesoría de ninguna persona o empresa que conozca el sistema del SERCOP.
This research has as general objective to determine the feasibility of creating a consulting firm for public procurement in the city of Guayaquil, which would become an alternative that would allow private companies to have efficient counseling processes public-private intervention, so that they have the opportunity to actively participate in commercial transactions such as electronic reverse auction, tender, quote, among others, to consider as a viable option, conducting dealings with the State. The methodology used for the study was based on the quantitative method contributes to the analysis of statistical data in order to support the findings with numerical data may be. In addition, the scope descriptive to determine the most relevant factors research by describing the data on public procurement and field research, obtaining information directly from the field of action, through techniques such as survey. After conducting the investigation, it was determined that suppliers do not know fully the processes that can be applied, which justify that only sectoring in one of the many methods of participation in the system, because only know one or two processes, well this is complemented by the claim that most companies do not receive advice from any person or company who knows the system SERCOP.
This research has as general objective to determine the feasibility of creating a consulting firm for public procurement in the city of Guayaquil, which would become an alternative that would allow private companies to have efficient counseling processes public-private intervention, so that they have the opportunity to actively participate in commercial transactions such as electronic reverse auction, tender, quote, among others, to consider as a viable option, conducting dealings with the State. The methodology used for the study was based on the quantitative method contributes to the analysis of statistical data in order to support the findings with numerical data may be. In addition, the scope descriptive to determine the most relevant factors research by describing the data on public procurement and field research, obtaining information directly from the field of action, through techniques such as survey. After conducting the investigation, it was determined that suppliers do not know fully the processes that can be applied, which justify that only sectoring in one of the many methods of participation in the system, because only know one or two processes, well this is complemented by the claim that most companies do not receive advice from any person or company who knows the system SERCOP.
Descripción
Proyecto financiero
Palabras clave
CONTRATACIÓN PÚBLICA, ASESORÍA, SERCOP