Técnicas alternativas habilidades y destrezas en la enseñanza aprendizaje para dibujo artístico en la carrera de Sistemas Multimedia en la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación de la Universidad Técnica de Babahoyo año 2012
No hay miniatura disponible
Fecha
2012
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Resumen
El propósito e importancia de esta investigación es comprender los
factores psicológicos, perceptivos y compositivos de la forma que
determinan el desarrollo de la habilidad y destreza del dibujo artístico, cuyo
aporte es diseñar técnicas alternativas que permita estimular la capacidad
para dibujar en los estudiantes de sistemas multimedia. En la carrera de
sistemas multimedia de la Universidad Técnica de Babahoyo, la enseñanza
tradicional del dibujo artístico que se da a los estudiantes resulto
insuficiente, este es un problema importante ya que el dibujo es la base de
la comunicación visual. La carrera de sistemas multimedia tiene el perfil de
formar diseñadores con criterio técnico y estético de gráficos y
aplicaciones multimedia. La fundamentación teórica, hace referencia a la
teoría de las inteligencias múltiples de Gardner, las leyes perceptivas
Gestalt, la comunicación visual y estructuración de la forma. Esta
investigación se enmarca dentro del enfoque cualitativo y cuantitativo al
analizar, sintetizar e interpretar la información documental bibliográfica y
de campo para finalmente concluir en un proyecto factible. Los recursos
técnicos utilizados son un ordenador, software Word, Excel para procesar
la información. El resultado del análisis de la información fue que el nivel
de interés, actividad, habilidad y progreso se relacionan, además de las
inteligencias que intervienen, cuyos beneficiados van a ser los estudiantes
y profesores de dibujo de la carrera de sistemas multimedia.
The purpose and importance of this research is to understand the psychological, perceptual and compositional form that determine the development of the ability and skill of artistic design, whose contribution is to design alternative techniques for stimulating the ability to draw in students of systems media. In the race for multimedia systems Babahoyo Technical University, the traditional teaching of artistic design that gives students was not enough, this is a major problem because the drawing is the basis of visual communication. The race of multimedia systems has the form profile designers with technical and aesthetic criteria of graphics and multimedia applications. The theoretical foundation refers to the theory of multiple intelligences Gardner, perceptual Gestalt laws, visual communication and structured form. This research is part of the qualitative and quantitative approach to analyze, synthesize and interpret bibliographic and documentary information field to finally conclude a feasible project. Technical resources are used a computer, software Word, Excel to process information. The result of the analysis of the data was that the level of interest, activity, skill and progress relate also involved intelligences whose beneficiaries will be the students and teachers of the race drawing multimedia systems.
The purpose and importance of this research is to understand the psychological, perceptual and compositional form that determine the development of the ability and skill of artistic design, whose contribution is to design alternative techniques for stimulating the ability to draw in students of systems media. In the race for multimedia systems Babahoyo Technical University, the traditional teaching of artistic design that gives students was not enough, this is a major problem because the drawing is the basis of visual communication. The race of multimedia systems has the form profile designers with technical and aesthetic criteria of graphics and multimedia applications. The theoretical foundation refers to the theory of multiple intelligences Gardner, perceptual Gestalt laws, visual communication and structured form. This research is part of the qualitative and quantitative approach to analyze, synthesize and interpret bibliographic and documentary information field to finally conclude a feasible project. Technical resources are used a computer, software Word, Excel to process information. The result of the analysis of the data was that the level of interest, activity, skill and progress relate also involved intelligences whose beneficiaries will be the students and teachers of the race drawing multimedia systems.
Descripción
PDF
Palabras clave
DIBUJO ARTISTICO, INTELIGENCIAS MULTIPLES, COMUNICACIÓN VISUAL