Evaluación de la comunicación interna en la empresa eléctrica de Babahoyo con la propuesta de la elaboración de un plan comunicacional para mejoras en las relaciones interpersonales e identificación de los empleados
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Fecha
2012-08
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Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Comunicación Social.
Resumen
Plantear el tema de la comunicación representa una inquietud para cualquier empresa que se preocupe por sus trabajadores, pues el mundo de hoy es una sociedad compuesta de organizaciones, las cuales a su vez se encuentran constituidas por recursos tanto físico, como financieros, tecnológicos y humanos, en tal sentido, todas las actividades dirigidas hacia la producción de bienes, o a la prestación de servicios están destinadas al recurso humano. Esta producción de bienes o servicios no daría los resultados esperados sin un efectivo proceso de comunicación, que permita no sólo coordinar y controlar, sino también dirigir, todas sus fuerzas y energías a la consecución de los objetivos propuesto. El éxito o fracaso de cualquier organización, así como de quienes la dirigen, está vinculado con la calidad del proceso de comunicación y de la forma como se establece, así como de la eliminación de las barreras que le puede afectar. En la comunicación organizacional es claro que correctas estrategias llevan a los trabajadores a crear un vínculo emocional con la empresa, es decir, a construir una identidad corporativa que no es más que sentirse parte de un todo, en este caso, de la organización. Para ello, la idea central del proyecto es observar la situación actual de la comunicación interna en la Empresa Eléctrica de Babahoyo y verificar su efectividad, para a partir de ellos, evaluar y a su vez proponer un plan comunicacional interno direccionado a las mejoras de los empleados en las relaciones interpersonales con el fin de moldear o reestructurar procesos de comunicación en la organización a través del diseño de ciertas acciones y estrategias que permitan una adecuada instrucción, flujo de información interno y buenos índices de motivación reflejados finalmente en la productividad del personal o capital humano de la organización.
Raising the issue of communication is a concern for any company that cares about its employees, as the world today is a society of organizations, which in turn are made up of both physical resources such as financial, technological and human in this sense, all activities directed towards the production of goods or the provision of services are intended for human resource. This production of goods or services would not expected without effective communication process that allows not only coordinate and control, but also engineering, all his strength and energy to achieve the proposed objective results. The success or failure of any organization, and those who run it, is linked to the quality of the communication process and how they are established, as well as the removal of barriers that can affect. In organizational communication is clear that correct strategies induce workers to create an emotional bond with the company, ie, to build a corporate identity that is nothing more than being part of a whole, in this case the organization. For this, the central idea of the project is to observe the current situation of internal communication in the Utility of Babahoyo and verify its effectiveness, for from them , and in turn assess propose an internal communications plan directed to improvements in employee in interpersonal relationships in order to shape or restructure communication processes in the organization through the design of certain actions and strategies to appropriate instruction, internal information flows and good motivation eventually indices reflected in staff productivity or equity human organization .
Raising the issue of communication is a concern for any company that cares about its employees, as the world today is a society of organizations, which in turn are made up of both physical resources such as financial, technological and human in this sense, all activities directed towards the production of goods or the provision of services are intended for human resource. This production of goods or services would not expected without effective communication process that allows not only coordinate and control, but also engineering, all his strength and energy to achieve the proposed objective results. The success or failure of any organization, and those who run it, is linked to the quality of the communication process and how they are established, as well as the removal of barriers that can affect. In organizational communication is clear that correct strategies induce workers to create an emotional bond with the company, ie, to build a corporate identity that is nothing more than being part of a whole, in this case the organization. For this, the central idea of the project is to observe the current situation of internal communication in the Utility of Babahoyo and verify its effectiveness, for from them , and in turn assess propose an internal communications plan directed to improvements in employee in interpersonal relationships in order to shape or restructure communication processes in the organization through the design of certain actions and strategies to appropriate instruction, internal information flows and good motivation eventually indices reflected in staff productivity or equity human organization .
Descripción
Palabras clave
COMUNICACION, COMUNICACION ORGANIZACIONAL, RELACIONES INTERPERSONALES, PLAN COMUNICACIONAL