Evaluación de las enfermedades del docente de la Facultad de Ciencias Químicas de la Universidad de Guayaquil y su eficiencia en la práctica docente
Fecha
2010
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Resumen
Los docentes están inmersos en una serie de enfermedades en el
campo laboral, tales como la gastritis, artrosis, enfermedades de la
voz, óseo musculares y nerviosas como lo es el estrés laboral y el
síndrome de burnout, las causas de éstas enfermedades se van
analizando a través de éste trabajo, así como también las
consecuencias y su incidencia en la calidad de la educación, por lo
que éste proyecto se ha centrado en la investigación realizada a
docentes de la Facultad de Ciencias Químicas de la Universidad de
Guayaquil, los mismos que mediante encuestas tuvieron la
oportunidad de expresar sus dolencias sufridas durante su vida
profesional. Esta información recabada ha dado origen a cuadros
estadísticos y a su análisis, los mismos que muestran una serie de
situaciones desconocidas pero de suma importancia, si se toma en
cuenta la salud del docente como factor principal para mejorar la
eficiencia y la calidad de la educación, éstas dolencias obligan a que
el organismo reaccione de manera inmediata produciéndose un
desequilibrio en el mismo, dando lugar a una serie de enfermedades.
Esto motivó tomar como solución viable o simplemente como
correctivo adecuado la creación de un centro de prevención y
tratamiento de las enfermedades que adolecen al docente, para
disminuir o prevenir dichos malestares, empleando la modalidad de
proyecto factible apoyada en una profunda investigación
bibliográfica y de texto documentada que permite la fundamentación
teórica de éste proyecto.
Teachers are immerse in a series of sicknesses in the labor field like gastritis, artrosis, and sicknesses voice, cone muscular, and nervous like labor stress and burnout syndrome, the causes of these sicknesses are analyzed throughout this effort like the concecuence and its incidence in the education quality, from what this proyect is focused in the investigation made to the University of Guayaquil Chemical Science Faculty teachers, through surveys they had the opportunity to express their suffered pains during their professional life. This obtained information has given origin to statistics chats and their analysis, the as it shows a series of unknown situations but very important, if I consider the teachers healthy like the main factor to improve the efficiency and quality of education, these pains force to the organism react of immediate form producing an unbalance, giving place to a series of sicknesses, this motivated to take as a viable solution or easily as an appropriate corrective the creation of a centre of prevention and treatment of sicknesses that helps the teachers to decrease or prevent those discomforts using the type, of feasible proyect supported in a bourden bibliographic investigation and documented text that allow the theoretic foundamentation of this proyect.
Teachers are immerse in a series of sicknesses in the labor field like gastritis, artrosis, and sicknesses voice, cone muscular, and nervous like labor stress and burnout syndrome, the causes of these sicknesses are analyzed throughout this effort like the concecuence and its incidence in the education quality, from what this proyect is focused in the investigation made to the University of Guayaquil Chemical Science Faculty teachers, through surveys they had the opportunity to express their suffered pains during their professional life. This obtained information has given origin to statistics chats and their analysis, the as it shows a series of unknown situations but very important, if I consider the teachers healthy like the main factor to improve the efficiency and quality of education, these pains force to the organism react of immediate form producing an unbalance, giving place to a series of sicknesses, this motivated to take as a viable solution or easily as an appropriate corrective the creation of a centre of prevention and treatment of sicknesses that helps the teachers to decrease or prevent those discomforts using the type, of feasible proyect supported in a bourden bibliographic investigation and documented text that allow the theoretic foundamentation of this proyect.
Descripción
PDF
Palabras clave
ENFERMEDADES, DOCENTES, CENTRO DE PREVENCION