Influencia de la mediación y comunicación en el nivel de relaciones interpersonales en los actores educativos en los docentes de la escuela Dr. Rafael Mendoza Avilés, del cantón Guayaquil, parroquia Febres Cordero, Zona 8, Distrito 4 durante el periodo lectivo 2014 2015
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2015
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Resumen
El objetivo del presente trabajo de investigación es el de examinar la
influencia de la mediación y comunicación en el nivel de relaciones
interpersonales entre los actores educativos. Mediante un estudio bibliográfico y
una investigación de campo aplicada a los integrantes de la escuela, El problema
fue detectado en la ciudad de Guayaquil, provincia del Guayas, parroquia Febres
Cordero, en los docentes de la Escuela de Educación Básica particular “Dr.
Rafael Mendoza Avilés”, ubicada en las calles 24 y la LL, durante el periodo
lectivo 2014 – 2015. Los autores de esta investigación realizaron un estudio en el
plantel mediante encuestas y anécdotas de sus integrantes sobre su convivencia
escolar, para establecer los aspectos más importantes acerca de mediación y
comunicación: su definición, características, ventajas y desventajas de uso,
procesos, conflictos en los centros educativos, la comunicación entre docentes,
compañeros y directivos, la comunicación en el mundo actual y las relaciones
interpersonales, convivencia escolar. La metodología de esta investigación se
desarrolló a través de encuestas a directivos, docentes y estudiantes, en las cuales
se llegó a la conclusión que en el momento en el plantel existe un ambiente
propicio para la aplicación de la propuesta que consiste en el diseño de una guía
didáctica de mediación y comunicación. Esta guía servirá a la institución para
poder mejorar sus relaciones interpersonales facilitándoles metodologías que
ayudan a que el ambiente donde se desenvuelve el problema mejore a través de la
práctica de cada una de las técnicas que se darán a conocer mediante diálogos,
encuestas y talleres en la guía didáctica que será entregada a los agentes
educativos del plantel.
The objective of this research is to examine the influence of mediation and communication at the level of relationships between educational actors. Through a literature review and field research applied to the members of the school, the problem was detected in the city of Guayaquil, Guayas province, parish Febres Cordero, teachers in the School of Basic Education including "Dr. Rafael Mendoza Aviles "located at 24th and LL, during the academic year 2014 - 2015. The authors of this research conducted a study on campus through surveys and anecdotes of its members on their school life, to establish aspects more important about mediation and communication: its definition, characteristics, advantages and disadvantages of use, process, conflicts in schools, communication between teachers, peers and managers, communication in today's world and interpersonal relationships, school life. The methodology of this research was conducted through surveys of principals, teachers and students, in which it was concluded that at the time on campus there is an enabling environment for the implementation of the proposal is to design a tutorial mediation and communication. This guide will serve the institution to improve their relationships by providing methodologies that help the environment where the problem develops improved through the practice of each of the techniques that will be announced through dialogues, surveys and workshops in the tutorial that will be given to educators campus.
The objective of this research is to examine the influence of mediation and communication at the level of relationships between educational actors. Through a literature review and field research applied to the members of the school, the problem was detected in the city of Guayaquil, Guayas province, parish Febres Cordero, teachers in the School of Basic Education including "Dr. Rafael Mendoza Aviles "located at 24th and LL, during the academic year 2014 - 2015. The authors of this research conducted a study on campus through surveys and anecdotes of its members on their school life, to establish aspects more important about mediation and communication: its definition, characteristics, advantages and disadvantages of use, process, conflicts in schools, communication between teachers, peers and managers, communication in today's world and interpersonal relationships, school life. The methodology of this research was conducted through surveys of principals, teachers and students, in which it was concluded that at the time on campus there is an enabling environment for the implementation of the proposal is to design a tutorial mediation and communication. This guide will serve the institution to improve their relationships by providing methodologies that help the environment where the problem develops improved through the practice of each of the techniques that will be announced through dialogues, surveys and workshops in the tutorial that will be given to educators campus.
Descripción
PDF
Palabras clave
MEDIACION, COMUNICACION, RELACIONES INTERPERSONALES