The use of pre-writing graphic organizers for the development of written production

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Fecha
2017
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Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
This issue is focused in the students of First Bachillerato, Room F, of Unidad Educativa Babahoyo, where the students were not able to organize their ideas at the moment of producing a written text. This implies an insufficiency in their written production which affects their overall language development. This work was developed in order to improve written production, through the uses of Graphic organizers in the pre-writing. The project was made using a descriptive, explanatory, propositive research through the use of the qualitative and quantitative method. This topic has been supported by several theoretical principles based on two main variables: written production and use of graphic organizers. In addition, some theoretical methods were used, such as: analysis-synthesis, inductive-deductive, logical-historical, systematic-structural-functional, as well as statistical and technical methods, such as observation of classes, surveys and interviews. The application and analysis of all the previously mentioned elements have led to the conclusion that the use of graphic organizers in pre-writing exerts an influence on the development of written production. Consequently, the authors of this research have designed and propose a system of activities designed to become an effective tool to solve this educational problem
Este trabajo de investigación se enfoca en los estudiantes de Primer Bachillerato, Sala F, de la Unidad Educativa Babahoyo, donde los estudiantes no pudieron organizar sus ideas al momento de producir un texto escrito. Esto implica una insuficiencia en su producción escrita que afecta su desarrollo general del lenguaje. Este trabajo fue desarrollado con el fin de mejorar la producción escrita, mediante el uso de organizadores gráficos en la pre-escritura. El proyecto fue realizado mediante una investigación descriptiva, explicativa, propositiva mediante el uso del método cualitativo y cuantitativo. El tema ha sido sustentado por algunos principios teóricos basados en dos variables principales: producción escrita y organizadores gráficos; además, algunos métodos teóricos fueron usados, tales como: análisis-síntesis, inductivo-deductivo, lógicohistórico, sistemático-estructural-funcional, así como métodos estadísticos y técnicas, tales como la observación de clases, encuestas y entrevista. La aplicación y análisis de todos los elementos previamente mencionados han guiado a la conclusión de que, el uso de los organizadores gráficos en la pre-escritura ejerce una influencia en el desarrollo de la producción escrita. En consecuencia, los autores de esta investigación han diseñado y proponen un sistema de actividades destinadas a convertirse en una herramienta efectiva para solucionar este problema educativo.
Descripción
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Palabras clave
GRAPHIC ORGANIZERS, WRITTEN PRODUCTION, SYSTEM OF ACTIVITIES
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