The incidence of motivational techniques in the reading skills

No hay miniatura disponible
Fecha
2017-11
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
This research considers the incidence of motivational techniques to improve reading skills in eighty EFL students from Eighth Basic Education of “Francisco Huerta Rendón” high school, school year 2017 – 2018 who presented deficiencies in their reading skills, preventing them from reaching a higher level of understanding of what they are reading. The theoretical framework collected information on both the motivational techniques and reading skills, based on the principles of the communicative approach, researching relevant theoretical data on various scientific fields such as Philosophy, Psychology, Pedagogy, etc. that supported how the motivational techniques influence reading skills. Empirical data was compiled through the triangulation method of instruments which involved the participation of the eighty students, English teacher and coordinator; in addition to further bibliographical research was necessary in order to broaden the knowledge of this research. This is a Descriptive, Explanatory and Propositional investigation whose objective was to find out how the proper use of the motivational techniques influence reading skills. Some techniques used were interviews towards the English coordinator and language teacher, surveys to the students complemented with an observation session directed to discover the level of reading skills the students had by means of the use of motivational techniques during a reading activity class. This study is important due to it being feasible in that there were no high-level expenses made, it is relevant because it sought a solution to the problem the students have; the use of motivational techniques is a necessary part of all levels of reading skills and it is original due to the low amount of research made about the topic, at this educational level. Lastly, the beneficiaries of the project are mainly the students
Esta investigación considera la influencia de la técnica de inferencia para mejorar la comprensión lectora en ochenta estudiantes de Octavo Año de Educación Básica del Colegio “Dr. Francisco Huerta Rendón”, año lectivo 2016 – 2017, los cuales presentaron deficiencias en la comprensión lectora, previniéndoles alcanzar un nivel más alto de entendimiento de lo que leen. En el marco teórico se recogió información de las dos variables: las técnicas motivacionales y la comprensión lectora, basándose en los principios del enfoque comunicativo, así como información relevante en varias áreas de estudio científico como lo son: Filosofía, Psicología, Pedagogía, etc. Se recopiló información mediante el método de triangulación de instrumentos, por el cual se pidió la participación de los estudiantes, la profesora y la coordinadora de inglés del colegio mencionado anteriormente, a la vez que se realizó una investigación bibliográfica exhaustiva en la que se buscó esparcir el conocimiento a un nivel más profundo. Este estudio es Descriptivo y Explicativo. Se recogió datos durante el 2017 con una población y muestra de ochenta estudiantes del colegio “Francisco Huerta Rendón”. Las técnicas aplicadas fueron entrevistas al profesor de Inglés, encuestas a los estudiantes complementado con una observación cotejada con una lista para descubrir el nivel de motivación en la habilidad lectora que los estudiantes tenían durante una clase donde desarrollaron una actividad de lectura. Este estudio es de naturaleza relevante porque aunque con mínimos gastos, permite resaltar la solución a este problema, destacando las técnicas motivacionales, de vital importancia en todos los niveles de comprensión lectora. Cabe destacar que también es original por la mínima cantidad de estudios científicos que se han hecho. Los beneficiarios de este proyecto son principalmente los estudiantes
Descripción
PDF
Palabras clave
MOTIVATIONAL TECHNIQUES, READING SKILLS, SCAFFOLDING
Citación
APA