Acompañamiento pedagógico y su incidencia en el desempeño de los estudiantes en estado de vulnerabilidad
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2020
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL: Facultad de Filosofía, Letras Y Ciencias De La Educación
Resumen
Esta investigación se realiza con el objetivo de determinar de qué
manera influye el acompañamiento pedagógico en el desempeño de los
estudiantes en estado de vulnerabilidad de la Educación General Básica
del Centro de Educación Básica Nº 18 “Abdón Calderón”. Para el proceso
investigativo se utiliza un enfoque metodológico cuali-cuantitativo,
empleando la investigación bibliográfica y de campo la que permite
evidenciar los tipos de necesidades educativas especiales y estados de
vulnerabilidad que existe en la institución educativa. Los instrumentos de
investigación que se emplearon fueron la entrevista a la directora y las
encuestas a los docentes y estudiantes. En relación con los resultados
obtenidos es necesario orientar al docente en estrategias con procesos de
acompañamiento con el fin de que el proceso enseñanza-aprendizaje
genere resultados satisfactorios en el desempeño académico de los
estudiantes vulnerables.
This research is carried out with the aim of determining how pedagogical accompaniment influences the performance of vulnerable students in Basic General Education at the Basic Education Center No. 18 "Abdón Calderón". Fort he investigative process a qualitative-quantitative the methodological approach is used, using bibliographic and field research which allows us to demonstrate the types of special educational needs and vulnerability states that exist in the educational institution. The research instruments used were the interview with the principal and the surveys of teachers and students. In relation to the results obtained, it is necessary to guide the teacher in strategies with accompaniment processes in order for the teaching-learning process to generate satisfactory results in the academic performance of vulnerable students
This research is carried out with the aim of determining how pedagogical accompaniment influences the performance of vulnerable students in Basic General Education at the Basic Education Center No. 18 "Abdón Calderón". Fort he investigative process a qualitative-quantitative the methodological approach is used, using bibliographic and field research which allows us to demonstrate the types of special educational needs and vulnerability states that exist in the educational institution. The research instruments used were the interview with the principal and the surveys of teachers and students. In relation to the results obtained, it is necessary to guide the teacher in strategies with accompaniment processes in order for the teaching-learning process to generate satisfactory results in the academic performance of vulnerable students
Descripción
PDF
Palabras clave
ACOMPAÑAMIENTO PEDAGÓGICO, DESEMPEÑO ACADÉMICO, ESTRATEGIAS