La orientación vocacional en el escogitamiento de las especialidades de estudio en el colegio Fiscal Mixto Martha Bucaran De Roldos
No hay miniatura disponible
Fecha
2009
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL: Facultad De Filosofía,Letras Y Ciencias De La Educación
Resumen
La presente monografía persigue: mejorar estrategias que coadyuven
tanto a orientadores vocacionales y a estudiantes de primero de
bachillerato a la inducción y descubrimiento de una auténtica vocación
por una especialidad científica en los dos últimos años de bachillerato. La
vocación es la inclinación propia que siente el individuo hacia una
actividad u oficio y que aparece en un momento determinado de la vida
estudiantil como producto de la oferta intelectual de las diferentes ramas
del conocimiento. La práctica de una orientación vocacional ineficiente o
carente de recursos humanos dificultan el descubrimiento de una
verdadera vocación que a la vez conlleve un fin mediato: la satisfacción
profesional y por ende la autorrealización. Para cumplir tal objetivo el
punto de partida ha sido, primero, el análisis de experiencias previas en
torno al tema tales como reminiscencias propias y ajenas, luego, la
recopilación de información a través de la investigación metodológica
directa e indirecta, así como la utilización de varias técnicas, tales como la
observación de los hechos, el uso de Internet, entre otras, todo ello con la
fortaleza de la lectura constante de textos, revistas, folletos y artículos
periodísticos. Así, el resultado es la esquematización de una información
útil, aplicable y objetiva sobre los ejes fundamentales de la orientación
vocacional en los jóvenes estudiantes, quienes constituyen los
beneficiarios de este proyecto que se ha nutrido de una extensa teoría que
constituyen un marco sostenible de la investigación
This paper seeks to improve strategies to help both practitioners and students of vocational high school to the first induction and the discovery of a genuine desire for a scientific specialty in the last two years of high school. Vocation is the inclination itself felt by the individual to an activity or motion, and which occur at a particular time of student life as a product of the intellectual range of different branches of knowledge. The practice of vocational guidance inefficient or lacking in human resources hinder the discovery of a vocation that involves both mediate an end: job satisfaction and thus the self. To meet that objective point of departure has been, first, an analysis of previous experiences on the theme such as reminiscences own and others, then the collection of information through the direct and indirect research methodology and the use of Various techniques such as observation of the facts, the use of the Internet, among others, all with a strong reading of texts, magazines, pamphlets and newspaper articles. Thus, the result is a schematic of information, applications and objects on the main axes of orientation in young students, who are the beneficiaries of this project that has been nourished by an extensive theory constitute aframework of sustainable research.
This paper seeks to improve strategies to help both practitioners and students of vocational high school to the first induction and the discovery of a genuine desire for a scientific specialty in the last two years of high school. Vocation is the inclination itself felt by the individual to an activity or motion, and which occur at a particular time of student life as a product of the intellectual range of different branches of knowledge. The practice of vocational guidance inefficient or lacking in human resources hinder the discovery of a vocation that involves both mediate an end: job satisfaction and thus the self. To meet that objective point of departure has been, first, an analysis of previous experiences on the theme such as reminiscences own and others, then the collection of information through the direct and indirect research methodology and the use of Various techniques such as observation of the facts, the use of the Internet, among others, all with a strong reading of texts, magazines, pamphlets and newspaper articles. Thus, the result is a schematic of information, applications and objects on the main axes of orientation in young students, who are the beneficiaries of this project that has been nourished by an extensive theory constitute aframework of sustainable research.
Descripción
PDF
Palabras clave
ORIENTACIÓN, VOCACION, ESPEICALIZACIÓN