The use of the skimming technique in reading skill development.

No hay miniatura disponible
Fecha
2022-09
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Resumen
This research work was carried out to assess the influence of the use of the Skimming technique in the development of reading ability to improve the deficiencies detected in the reading development of Tenth Grade of Basic General Education students at Unidad Educativa Fiscal “Guayaquil” public school. Initial observations showed that students faced difficulties when finding specific information and main ideas in texts preventing comprehension and requiring multiple and lengthy times to process a text efficiently. The study performed a thorough literature review where the use of the Skimming technique stood out as a possible solution for the problem detected. In addition to this, the research instruments applied corroborated the scarcity of reading techniques use to promote students’ cognitive abilities during reading activities. Therefore, as a measure to improve reading development, the researchers propose the use of a system of reading activities focused on the Skimming technique for A2.1 learners. The proposal aims to enhance students’ reading development by providing a novel and level-specific system of activities based on the use of the Skimming technique that helps them make significant improvement in their linguistic and cognitive reading knowledge and overall understanding of the language while also creating a motivational connection.
El presente trabajo de investigación se realizó con el objetivo de evaluar la influencia del uso de la técnica Skimming en el desarrollo de la habilidad lectora para mejorar las deficiencias detectadas en el desarrollo lector de los estudiantes de Décimo Grado de Educación General Básica del colegio público Unidad Educativa Fiscal “Guayaquil”. Las observaciones iniciales mostraron que los estudiantes enfrentaban dificultades al encontrar información específica e ideas principales en textos que impedían la comprensión y requerían múltiples y prolongados tiempos para procesar un texto de manera eficiente. El estudio realizó una exhaustiva revisión bibliográfica donde se destacó el uso de la técnica Skimming como posible solución al problema detectado. Sumado a esto, los instrumentos de investigación aplicados corroboraron la escasez del uso de técnicas de lectura para promover las habilidades cognitivas de los estudiantes durante las actividades de lectura. Por lo tanto, como medida para mejorar el desarrollo de la lectura, los investigadores proponen el uso de un sistema de actividades de lectura centrado en la técnica Skimming para estudiantes A2.1. La propuesta tiene como objetivo mejorar el desarrollo de la lectura de los estudiantes al proporcionar un sistema de actividades novedoso y específico para cada nivel basado en el uso de la técnica Skimming que les ayuda a mejorar significativamente su conocimiento lingüístico y cognitivo de lectura y su comprensión general del idioma, al mismo tiempo que crea una conexión motivacional.
Descripción
PDF
Palabras clave
SKIMMING, READING SKILLS, READING TECHNIQUES, READING ACTIVITIES
Citación