The scanning technique in literal reading comprehension level A1.1.

Fecha
2023-09
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Resumen
This research work was carried out to assess the influence of the use of the scanning technique in the development of literal reading comprehension to improve the deficit detected in the 8th year EBG students of the "Escuela de Educación Básica Fiscal Ranulfo Aureliano Rodríguez Marín". Initial observations showed that students faced difficulties in finding specific information and main ideas in texts, preventing comprehension and requiring long time to efficiently process a text. The study was carried out through an exhaustive bibliographic review where the use of the scanning technique was highlighted as a possible solution to the detected problem. In addition to this, the research instruments applied corroborated the scarcity of reading techniques used to promote the cognitive skills of the teaching-learning process of the English language in students during reading activities. Therefore, as a measure to improve reading development, the researchers propose the use of a system of reading activities centered on the scanning technique for A1.1 students. The proposal aims to improve students' reading development by providing them with a novel and specific system of activities for this level, based on the use of the scanning technique which will help them to significantly improve their linguistic and cognitive knowledge during literal reading and their overall understanding of the language.
Este trabajo de investigación se realizó para valorar la influencia del uso de la técnica de escaneo en el desarrollo de la compresión lectora literal para mejorar el déficit detectado en los alumnos de 8º año EBG de la "Escuela de Educación Básica Fiscal Ranulfo Aureliano Rodríguez Marín". Las observaciones iniciales mostraron que los estudiantes enfrentaban dificultades para encontrar información específica e ideas principales en los textos impidiendo la comprensión y requiriendo tiempos prolongados para procesar eficientemente un texto. El estudio se realizó a través de una exhaustiva revisión bibliográfica donde se destacó el uso de la técnica del scanning como posible solución al problema detectado. Además de esto, los instrumentos de investigación aplicados corroboraron la escasez de técnicas de lectura utilizadas para promover las habilidades cognitivas del proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes durante las actividades de lectura. Por lo tanto, como medida para mejorar el desarrollo de la lectura, los investigadores proponen el uso de un sistema de actividades de lectura centrado en la técnica de scanning para los alumnos de A1.1. La propuesta pretende mejorar el desarrollo lector de los alumnos proporcionándoles un sistema de actividades novedoso y específico para este nivel, basado en el uso de la técnica del scanning que les ayudará a mejorar significativamente sus conocimientos lingüísticos y cognitivos de la lectura durante la comprensión literal de la lengua.
Descripción
PDF
Palabras clave
SCANNING TECHNIQUE, LITERAL READING COMPREHENSION, READING SKILL, READING ACTIVITIES
Citación
APA