La deontología como aprendizaje de los estudiantes de cuarto año de la carrera de Diseño Gráfico de la Facultad de Comunicación Social de la Universidad Guayaquil y su aplicación en el ámbito profesional
Fecha
2015-09-10
Autores
Título de la revista
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Título del volumen
Editor
Universidad de Guayaquil. Facultad de Comunicación Social. Carrera de Ingienería en Diseño Gráfico.
Resumen
La elaboración de este proyecto de investigación comprende el
conocimiento de la Deontología profesional permitiendo un mejor
comportamiento a los estudiantes de cuarto año de Diseño Gráfico. El
diseño del presente trabajo destaca el método deductivo, el cual determina
que el conocimiento de la Deontología ayudará a los futuros egresados a
como ejercer su profesión de manera adecuada y seguir unos códigos de
conducta que de una u otra forma lo ayudarán a desenvolverse en su
profesión y como ser responsables con la sociedad, contribuir y
desempeñar a través de su ejercicio laboral dentro de las organizaciones
públicas, privadas, nacionales y a su vez extranjeras, tener responsabilidad
con sus colegas y clientes a no interponerse en un negocio de otro
diseñador, tener una buena competencia física, intelectual, técnica,
humanista y moral. No se ha conseguido determinar el uso de la
Deontología en la práctica profesional de la Carrera de Diseño Gráfico en
la ciudad de Guayaquil, por ende, se desconoce el nivel de comportamiento
de los estudiantes de Diseño Gráfico. La investigación que se usó es de
tipo descriptiva, cualitativa y bibliográfica. Se delimitó la población de la
carrera de diseño gráfico y la muestra se determinó del tipo no
probabilístico para docentes y muestra probabilística para estudiantes, se
aplicó las técnicas de observación, entrevista y la encuesta, los resultados
reflejaron el desconocimiento total de la Deontología en los estudiantes;
esto permite justificar la propuesta del diseño y elaboración de una
infografía animada como conocimiento de la Deontología que ayudara,
beneficiara y guiara al estudiante a mejorar el desempeño laboral.
The development of this research project is the knowledge of professional ethics allow better performance to students in the fourth year of Graphic Design. The design of this work emphasizes the deductive method, which determines that the knowledge of the ethics help future graduates to practice their profession as appropriately and follow codes of conduct that in one or another way to help you cope in their profession and be responsible to society, contribute and play through your work practice within public, private, domestic and foreign organizations in turn, have responsibility with colleagues and clients to not stand in one business from another designer, have good physical, intellectual, technical, humanitarian and moral competence. It has not been able to determine the use of ethics for professional practice of the School of Graphic Design in the City of Guayaquil, therefore, the level of performance of students of Graphic Design is unknown. The research used is descriptive, qualitative and bibliographical type. The population of the graphic design career was delimited and the sample was determined the non-probabilistic probability sample for teachers and for students, the techniques of observation, interviews and the survey was conducted, the results showed the total lack of ethics in students; this can justify the proposed design and development of a lively and knowledge of the ethics to help, benefit and guide the student to improve job performance graphics.
The development of this research project is the knowledge of professional ethics allow better performance to students in the fourth year of Graphic Design. The design of this work emphasizes the deductive method, which determines that the knowledge of the ethics help future graduates to practice their profession as appropriately and follow codes of conduct that in one or another way to help you cope in their profession and be responsible to society, contribute and play through your work practice within public, private, domestic and foreign organizations in turn, have responsibility with colleagues and clients to not stand in one business from another designer, have good physical, intellectual, technical, humanitarian and moral competence. It has not been able to determine the use of ethics for professional practice of the School of Graphic Design in the City of Guayaquil, therefore, the level of performance of students of Graphic Design is unknown. The research used is descriptive, qualitative and bibliographical type. The population of the graphic design career was delimited and the sample was determined the non-probabilistic probability sample for teachers and for students, the techniques of observation, interviews and the survey was conducted, the results showed the total lack of ethics in students; this can justify the proposed design and development of a lively and knowledge of the ethics to help, benefit and guide the student to improve job performance graphics.
Descripción
Palabras clave
DEONTOLOGIA, CONOCIMIENTO, RECURSOS AUDIOVISUALES