Proyectos - Lenguas y Lingüísticas

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    The use of youtube videos for improving speaking skill. Design of a didactic guide to improve speaking skill for students of 7th grade.
    (Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2025-02) Recillo Villegas, Carolina Elizabeth; Torres Vivar, Larry Randolph
    This research examines the use of videos for improving speaking skills in A1 level English students. The study explores how videos, podcasts, interactive applications and other multimedia tools contribute to improving pronunciation, fluency and confidence in oral communication. A mixed approach was applied, combining quantitative and qualitative techniques, including pre- and post-tests, surveys and interviews. The research was carried out in two groups: a control group following traditional teaching methods and an experimental group exposed to audiovisual resources. The results indicate that students who interacted with audiovisual materials showed a higher level of engagement, motivation and improved pronunciation compared to those who used conventional methods. The results confirm that the integration of multimedia tools in A1 level English teaching significantly improves oral competence, listening comprehension and general communication skills. Therefore, this research suggests that educators should incorporate audiovisual resources to promote effective and interactive language learning. Esta investigación examina el uso de los videos para el perfeccionamiento de las habilidades de expresión oral en estudiantes de inglés A1. El estudio explora cómo los videos, podcasts, aplicaciones interactivas y otras herramientas multimedia contribuyen a mejorar la pronunciación, fluidez y confianza en la comunicación oral. Se aplicó un método mixto, combinando técnicas cuantitativas y cualitativas, incluyendo pre y post pruebas, encuestas y entrevistas. La investigación se realizó con dos grupos: un grupo de control siguiendo métodos tradicionales de enseñanza y un grupo experimental expuesto a recursos audiovisuales. Los resultados indican que los estudiantes que interactuaron con materiales audiovisuales mostraron un mayor nivel de compromiso, motivación y pronunciación mejorada en comparación con aquellos que utilizaron métodos convencionales. Los resultados confirman que la integración de herramientas multimedia en la enseñanza del inglés de nivel A1 mejora significativamente la competencia oral, la comprensión auditiva y las habilidades generales de comunicación. Por lo tanto, esta investigación sugiere que los educadores deberían incorporar recursos audiovisuales para promover el aprendizaje de idiomas eficaz e interactivo.
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    Implementing flippled learning to enhance listening skills in english through liveworksheets at Ismael Pérez Pazmiño Rural School. Propuesta: implement flippled learning to improve the english listening skills of 5th grade students of the Ismael Pérez Pazmiño Rural School.
    (Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2025-02) Eusebio Arévalo, Daniela Yelitza; Coto Gayón, María Fernanda
    This study evaluates the implementation of the flipped classroom approach, supported by Liveworksheet, to improve listening comprehension skills in English at the Ismael Pérez Pazmiño 2024 Rural School. Initially, students showed low performance in listening comprehension, with an average of 56.1% correct answers in the diagnostic test. In response, 10 sessions were designed using Liveworksheet to address these deficiencies. The flipped classroom methodology allowed students to access listening comprehension resources in a flexible way, promoting autonomous practice and improved comprehension in real contexts. At the end of the intervention, students' performance showed a marked improvement, with their average score increasing to 97% on the verification test. This nominal improvement of 40% was consistent with feedback from the educational community, where 97.1% of participants reported a perceived improvement in listening skills. Statistical analysis using the paired samples t-test confirmed the significant improvement in listening comprehension, validating the hypothesis that the flipped classroom, in combination with Liveworksheet, is an effective strategy for improving listening comprehension skills. Overall, the results indicate that the flipped classroom approach is not only beneficial in developing listening comprehension skills, but also allows students to actively engage with the learning materials. This methodology, coupled with interactive resources such as Liveworksheet, represents a solution for reinforcing the theoretical and practical aspects of language learning, especially in rural educational settings. Este estudio evalúa la implementación del enfoque flipped classroom, apoyado en Liveworksheet, para mejorar las habilidades de comprensión auditiva en inglés en la Escuela Rural Ismael Pérez Pazmiño 2024. Inicialmente, los estudiantes mostraron un bajo desempeño en comprensión auditiva, con un promedio de 56,1% de respuestas correctas en la prueba diagnóstica. En respuesta, se diseñaron 10 sesiones utilizando Liveworksheet para subsanar estas deficiencias. La metodología flipped classroom permitió a los estudiantes acceder a los recursos de comprensión oral de forma flexible, promoviendo la práctica autónoma y la mejora de la comprensión en contextos reales. Al finalizar la intervención, el rendimiento de los alumnos mostró una notable mejora, con un aumento de su puntuación media hasta el 97% en la prueba de verificación. Esta mejora nominal del 40% fue coherente con los comentarios de la comunidad educativa, donde el 97,1% de los participantes informaron de una mejora percibida en las habilidades de comprensión oral. El análisis estadístico mediante la prueba t para muestras emparejadas confirmó la mejora significativa en la comprensión auditiva, validando la hipótesis de que la flipped classroom, en combinación con Liveworksheet, es una estrategia eficaz para mejorar las habilidades de comprensión auditiva. En general, los resultados indican que el enfoque de flipped classroom no sólo es beneficioso para desarrollar la capacidad de comprensión oral, sino que también permite a los estudiantes comprometerse activamente con los materiales de aprendizaje. Esta metodología, unida a recursos interactivos como Liveworksheet, representa una solución para reforzar los aspectos teóricos y prácticos del aprendizaje de idiomas, especialmente en entornos educativos rurales.
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    Gamification as a technique to develop speaking skills at 1 egb students through cognitivist approach. Proposal: design a didactic guide with gaming activities to improve speaking skills through a cognitivist approach."
    (Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2025-02) Carchipulla Matías, Carlos Josué; Rodas Zurita, Mónica Anahi; García Arana, Maritza Elizabeth
    The research explores how gamification, through a cognitivist approach, can enhance the speaking skills of first-year general basic education (1EGB) students at the "San Juan Bosco" educational unit. Traditional English teaching methods, focused on memorization and grammar, fail to prepare students for real-world conversations, with Ecuador ranking 81st in English proficiency. The study proposes designing a didactic guide with game-based activities to promote cognitive development and improve communication skills. Using a mixed methodology, including surveys and interviews, the research assesses gamification's impact on student engagement, vocabulary, and pronunciation. The goal is to not only enhance academic performance in English but also to provide a replicable and adaptable methodology for other educational institutions, creating a dynamic and motivating learning environment. La investigación explora cómo la gamificación, mediante un enfoque cognitivista, puede mejorar las habilidades orales de los estudiantes de primer año de educación general básica (1EGB) en la Unidad Educativa "San Juan Bosco." Se identifica que los métodos tradicionales de enseñanza del inglés no preparan adecuadamente a los estudiantes para conversaciones reales, con Ecuador clasificándose en el puesto 81 en competencia en inglés. Se propone el diseño de una guía didáctica con actividades basadas en juegos para promover el desarrollo cognitivo y mejorar las habilidades de comunicación. La metodología emplea técnicas mixtas, incluyendo encuestas e entrevistas, para evaluar el impacto de la gamificación en la participación, el vocabulario y la pronunciación de los estudiantes. La investigación busca no solo mejorar el desempeño académico en inglés, sino también ofrecer una metodología replicable y adaptable para otras instituciones educativas, creando un entorno de aprendizaje dinámico y motivador.
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    The impact of gamification in english language learners reading comprehension. Desing a didactic guide with gamified activities for reading comprehension.
    (Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2025-02) León Alfonzo, Joan Manuel; Méndez Cevallos, Eunice Paulette; Valle Navarro, Carlos Ernesto
    This research examines the impact of gamification on the reading comprehension skills of 10th-grade English Language Learners (ELLs) at the San Francisco de Quito Private Education Unit in Guayaquil, Ecuador. The study identifies the persistent challenges faced by students in developing proficiency in reading comprehension and proposes the integration of gamified activities as a potential solution. A mixed-methods approach, combining surveys and interviews, was used to assess the perceptions of gamified learning strategies. Results showed that incorporating game-based elements, such as points, leaderboards, and team challenges, can significantly enhance student engagement, motivation, and overall reading comprehension. A didactic guide was developed as part of the research, featuring a set of 15 gamified activities designed to improve reading comprehension skills. This research contributes to the growing body of knowledge on gamification in education and offers practical tools for educators to implement in diverse classroom settings. Esta investigación examina el impacto de la gamificación en las habilidades de comprensión lectora de los estudiantes de 10mo grado que aprenden inglés como segundo idioma (ELLs) en la “Unidad Educativa Particular San Francisco de Quito” en Ecuador. El estudio identifica los desafíos persistentes que enfrentan los estudiantes en el desarrollo de la competencia en comprensión lectora y propone la integración de actividades gamificadas como una solución potencial. Se utilizó un enfoque de métodos mixtos, combinando encuestas y entrevistas. Los resultados mostraron que la incorporación de elementos basados en juegos, como puntos, tablas de clasificación y desafíos en equipo puede fomentar el compromiso, la motivación y la comprensión lectora en general de los estudiantes. Como parte de la investigación, se desarrolló una guía didáctica que incluye un conjunto de 15 actividades gamificadas diseñadas para mejorar las habilidades de comprensión lectora. Esta investigación contribuye al creciente cuerpo de conocimiento sobre la gamificación en la educación y ofrece herramientas prácticas para que los educadores las implementen en diversos entornos de aula.
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    The influence of ai educational platforms to improve writing skills in level B1. Proposal: to design a booklet to improve the writing skills in level B1.
    (Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2025-02) Cox Naranjo, Dennisse Stefanie; Barberan Peralta, Samantha Arlette; Sánchez Pérez, Lucila Margarita
    This study examines the impact of AI-based educational platforms on improving writing skills in B1-level EFL students. The research involved 25 ninth-grade students and employed a mixed-method approach, combining both quantitative and qualitative data. Through a bibliographic review, it was found that AI educational platforms are key tools for enhancing writing abilities, particularly in areas such as coherence, organization, structure, and grammar. These platforms offer interactive activities and personalized feedback, promoting autonomous learning and addressing students' individual needs. The literature reviewed in the research emphasized how AI tools improve critical aspects of writing. These platforms provide real-time feedback, allowing students to identify and correct mistakes, thereby supporting continuous improvement. Additionally, AI-based activities engage students in dynamic learning experiences tailored to their specific language proficiency levels. The integration of AI not only improves writing skills but also boosts student motivation and engagement by offering personalized learning paths that cater to individual progress. To gather information about ninth-grade students’ perceptions of using AI to improve EFL writing, the researchers applied a survey, conducted interviews, and used a class observation form with the EFL teacher. The findings highlighted the potential of AI-based platforms as effective tools for enriching the English learning experience, particularly for intermediate students. In conclusion, AI technologies have the potential to play a crucial role in developing writing skills, providing valuable resources for educators and learners to enhance the overall educational experience. El presente estudio examina el impacto de las plataformas educativas basadas en inteligencia artificial (IA) en la mejora de las habilidades de escritura de estudiantes de inglés de nivel B1. La investigación involucró a 25 estudiantes de noveno grado y empleó un enfoque de métodos mixtos, combinando datos cuantitativos y cualitativos. A través de una revisión bibliográfica, se determinó que las plataformas de IA constituyen herramientas clave para la mejora de la escritura, especialmente en aspectos como la coherencia, organización, estructura y gramática. Estas plataformas ofrecen actividades interactivas y retroalimentación personalizada, promoviendo el aprendizaje autónomo y atendiendo las necesidades individuales de los estudiantes. La literatura revisada enfatiza cómo las herramientas de IA mejoran aspectos críticos de la escritura. Estas plataformas proporcionan retroalimentación en tiempo real, lo que permite a los estudiantes identificar y corregir errores, apoyando así la mejora continua. Además, las actividades basadas en IA involucran a los estudiantes en experiencias de aprendizaje dinámicas, adaptadas a sus niveles específicos de competencia lingüística. Para conocer las percepciones de los estudiantes respecto al uso de la IA para mejorar la escritura en inglés como lengua extranjera (EFL), los investigadores aplicaron una encuesta, llevaron a cabo entrevistas y utilizaron un formulario de observación con el docente de EFL. Los hallazgos subrayan el potencial de estas plataformas como herramientas efectivas para enriquecer la experiencia de aprendizaje del inglés, especialmente para estudiantes intermedios. En conclusión, las tecnologías de IA pueden desempeñar un papel crucial en el desarrollo de habilidades de escritura.